Tuesday 16 January 2007

 

Stand-up philosophy van Laura van Dolron in Walden Revisited

Op 21 december ging in Theater Gasthuis te Amsterdam de nieuwste voorstelling van Laura van Dolron in première.
walden2 (84k image)
Walden Revisited is een humoristische performance waarin stevige filosofische noten worden gekraakt. Over de noodzaak om jezelf te verheffen, over de spanning tussen elite en onderklasse en over de doordringende kracht van het kapitalisme.

Het uitgangspunt voor de voorstelling is het boek Walden van Henry D. Thoreau. In 1845 trok de Amerikaanse anarchist Thoreau zich terug in een hutje in het bos. Hij ging op zoek naar de waarheid en koos daarbij voor de afzondering om zich niet te laten afleiden. In de voorstelling onderzoekt Van Dolron hoe zij zich verhoudt tot zijn idee�n.

Van Dolron: �Thoreau gaat de grote thema�s van het leven te lijf. Hij is op zoek naar zingeving, levert strijd tegen het kapitalisme. Thoreau heeft vaak gelijk. Maar hij houdt zijn betoog van een afstandje: in zijn hutje op de hei. Dat maakt zijn relaas wat onpraktisch, want de meeste mensen staan toch met ten minste ��n been in de maatschappij. Ik probeer in �Walden Revisited� dan ook een stap verder te gaan. Ik test de filosofie�n op hun uitvoerbaarheid.�

Ze kiest daarbij de vorm van stand-up philosophy. Dit houdt in dat van Dolron als een stand-up comedian nadenkt over filosofische onderwerpen. Ze uit, onder andere aan de hand van sketches, haar gedachten en meningen over bijvoorbeeld het verheffen van jezelf boven anderen en het kapitalisme. Dit doet ze met veel vaart, op een luchtige en bij tijd en wijle grappige manier. Hierdoor houdt ze de zware onderwerpen behapbaar.

Tijdens de voorstelling wordt van Dolron bijgestaan door Lizzy Timmers. De rol van Timmers is klein, maar doeltreffend. Met haar aanwezigheid geeft van Dolron namelijk ook commentaar op Thoreau, deze zonderde zich af maar door de aanwezigheid van Timmers stelt Van Dolron impliciet de vraag hoe effectief dit is. Is het niet juist prettiger om iemand om je heen te hebben die kan reageren op jouw gedachten? Walden Revisited is dus op meerdere manieren een interessante voorstelling die er in slaagt je op een luchtige manier na te laten denken over filosofisch onderwerpen.

�Lizzy moet mij laten twijfelen aan mijn waarheid. Dat is nodig om verder te komen.� �Walden Revisited� ligt dicht bij Van Dolron zelf, zo legt ze uit. �Net als Thoreau heb ik de neiging veel dingen te bekritiseren. Ik ben op zoek naar oprechtheid. Maar tegelijkertijd denk ik: iedereen is op zoek naar oprechtheid, dus hoe echt is mijn zoektocht eigenlijk? Misschien zoek ik wel naar oprechtheid, omdat dat nu eenmaal gewaardeerd wordt? In �Walden Revisited� maak ik mezelf tot personage en probeer ik dit soort twijfels uit te beelden. Het stuk combineert een beetje Woody Allen met een vleugje Camus.�

In Thoreau�s strenge filosofie lijkt Van Dolron een reddingsboei te vinden voor het postmoderne relativisme waarmee ze is opgegroeid en waar ze depressief van wordt. Op de grote levensvragen kan zij oneindig veel antwoorden formuleren en voor al die antwoorden zijn argumenten te verzinnen. Thoreau ziet het veel eenvoudiger: hij acht sommige waarden eenvoudigweg hoger dan andere.

Maar uiteindelijk kan Van Dolron deze rechtlijnigheid ook niet aan. Ze doet een sketch Kapitalistisch cabaret, waarin ze het politiek correcte wereldbeeld over arm en rijk op de hak neemt en laat zien dat ze daar net zo makkelijk in kan geloven als in de statements van de antiglobalisten die ze belachelijk maakt. Omkeringen, redeneringen en deconstructies worden als een lichtvoetig spel neergezet, waarbij ook nog eens direct op de voorstelling zelf wordt gereflecteerd.

Omdat het een voorstelling is die een gedachtegang uitwerkt in plaats van een verhaal vertelt, is er niet een eenduidige conclusie, of het moet zijn dat al dat denkwerk in de weg gaat staan van eenvoudig, menselijk contact. Dit is theater waarin hardop wordt nagedacht, met alle onzekerheid van dien, en dat is bijzonder.

Walden Revisited wordt opgevoerd op een kaal podium en duurt circa een uur. Het stuk is voor meerdere groepen interessant, aldus Dolron. �Mensen die voor inhoud naar het theater komen, zal ik laten zien dat diepgang prima te combineren is met humor. Mensen die juist voor humor komen, zal ik verrassen met een portie inhoud.�

Tekst Laura van Dolron & Henry D. Thoreau spel Laura van Dolron & Lizzy Timmers dramaturgie Martijn de Rijk & Celine Buren fotografie Annette Kamerich / beeldbewerking Edo Bouman

De voorstelling is nog te zien tot en met 10 februari 2007:
TONEELACADEMIE MAASTRICHT T KASSA 043 3466690
Do 18 januari - www.toneelacademie.nl
VERKADEFABRIEK, DEN BOSCH T KASSA 073 681 81 60
Za 20 januari - www.verkadefabriek.nl
NIEUWPOORTTHEATER, GENT (B) T KASSA + 32 (0)9 223 00 00
Vr 26, za 27 januari - www.nieuwpoorttheater.org
THEATER KIKKER, UTRECHT T KASSA 030 231 96 66
Di 30, wo 31 januari en do 1 februari - www.theaterkikker.nl
PLAZA FUTURA, EINDHOVEN T KASSA 040 294 68 48
Vr 2 februari - www.plazafutura.nl
LANTAREN VENSTER ROTTERDAM KASSA 010 277 22 77
Za 10 februari - www.lantaren-venster.nl

Comments: Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]





<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?

Subscribe to Posts [Atom]